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Por que você deve conhecer os connectives?



Os connectives ligam as frases, os períodos, as orações e os parágrafos para estabelecerem conexões de ideias. É importante conhecê-los a fim de interpretar bem os textos e não perder pontos na prova. Se você desconhecer o sentido de um deles, poderá não compreender bem as ideias do texto. Há também questões que cobram o significado de um connective, ou ainda, pedem para que você o substitua por outro com a mesma acepção.

 

Para você entender melhor o que eu quero dizer:

 

I have just had dinner, but I am still hungry.

 

O “but” traz uma ideia de contraste e aponta para a parte do texto que realmente importa: Eu ainda estou com fome. Eu sugiro que você sempre leia com cuidado as orações do texto que vem seguidas de uma conjunção porque elas sempre contêm uma informação que com certeza vai fazer toda a diferença na interpretação do texto.

 

Há uma quantidade enorme de connectives. Eles incluem as conjunctions, alguns adverbs, algumas prepositions e os pronouns. Nesse post, vamos nos concentrar naqueles que indicam concessão/contraste por serem considerados mais difíceis pelos alunos.

 

Vamos começar com :

 

although, though, even though, despite, inspite of  (apesar)

 

São usados em orações subordinadas.

 

Although it rained a lot, we enjoyed our vacation.

 

She hasn´t called even though she said she would.

 

Though the weather was bad, the ship departed.

 

Despite e in spite of têm o mesmo significado de although, though e even though, mas o uso é diferente. Eles não podem vir seguidos de uma oração. Devem ser acompanhados de uma forma com -ing ou de sintagma nominal.

 

In spite of being a millionaire, he lives quiet modestly.

 

Despite the doctor´s advice, he played tennis last week.

 

Observações:

 

1)Though pode ser usado em orações coordenadas. Nesse caso tem uma ideia de contraste e é mais usado no final da frase.

 

Cats make me sneeze; I love dogs, though.

 

2) Although, though (sem estar no final da frase), even though, despite, in spite of nem sempre podem ser substituídos por but.  A troca pode acarretar mudança de sentido na frase.

 

Perceba a diferença:

 

I would follow you anywhere in the world you´d care to go although/even though /though I don´t trust you. (o autor desconfia da pessoa, mas vai seguí-la de qualquer forma)

I would follow you anywhere in the world you´d care to go, but I don´t trust you. (o autor não seguirá a pessoa porque tem uma desconfiança muito grande).

 

3)  Although and though com o significado de ´but it is also true that`

Quando a oração iniciada com although ou though vem depois da oração principal, essa oração pode ter o significado de “mas também é verdade que...”

 

Karen is coming to stay next week although I´m not sure what day she is coming.

We didn´t make any profit though nobody knows why.

 

 

 while, whilst, whereas, in contrast, by contrast, unlike, in contrast to, on the other hand

 

São usados para contrastar duas coisas.

 

Easy for an expert, whereas/while/whilst it is dangerous for a novice. (enquanto que)

 

The average surface temperature of the moon is -18o C. In contrast/ By contrast the average temperature of the Earth is +15oC. (contrasta a temperatura da lua com a da terra), (em contrapartida)

 

Unlike/ In contrast to the moon with an average temperature of -18o C, the average surface temperature of Earth is +15o C.(ao contrário, diferentemente)

 

My husband likes classical musisc – I, on the other hand, like all kinds. (por outro lado)  

 

Observações:

 

1)      While/Whilst podem ser usados em vez de in spite of the fact that, although (embora) no início de uma frase.

 

While respected, he is not liked.

I hate violence but for once, whilst I still didn´t agree with it, I could understand it.

 

 

however, but, still, yet, neverthess, nonetheless

 

 

Dão enfase ao fato que o segundo argumento contradiz o primeiro. Podem ser usados para concessão.

 

São usados em orações coordenadas.

 

Mary couldn´t cash her paycheck. However, she managed to buy a new TV set. (entretanto)

 

Oscar had a ticket, but he didn´t go to the game. (mas)

 

You can invite Carla to the party, but don´t invite her friends.

 

He is rich. Still, he leads a miserable life. (ainda assim)

 

Edison dropped out at an early age, yet he became a famous inventor. (ainda assim)

 

Nuclear fusion produces highly toxic radioactive wastes. Nevertheless/Nonetheless, it produces no greenhouse gases.

 

Atenção

As palavras though, while, still, yet têm outros significados e usos além da ideia de contraste. Portanto,  sempre verifique no texto se elas estão sendo usadas nesse sentido.

 

Vamos analisar duas questões de prova:

 

1) Escriturário do Banco do Brasil de 2018

In the sentence of the text “Generally, loan clerks are on the high end of this range,whereas general office clerks are on the lower end" (lines 78-80), the word whereas

   

   a)   expresses a contrast  x

   b)    highlights a problem

   c)    imposes a condition

   d)   introduces an example

   e)  points out a solution

 

  

 A resposta é a letra A. Whereas sempre expressa contraste. Você nem precisaria entender a frase para responder a questão.

 

2) Técnico de arquivo do BNDES de 2009

 

“I had never thought of archiving websites...”

 

August 5, 2009 — Following a successful pilot program during the spring of 2008, the Library of

Congress, Internet Archive and California Digital Library initiated a web archiving program that explored archiving websites from the perspective of students in elementary, middle and high schools. Two Library activities supported the pilot: the National Digital Information Infrastructure and Preservation Program and the Teaching with Primary Sources program.

 

The Web Archiving Program gives students the opportunity to think about history by selecting sources for ongoing research use. Teens and younger students select and capture web content using Internet Archive’s Archive-It service, creating “time capsules” of what is important to them to represent their current lives.

 

During the 2008-09 school year, students from ten different schools in nine states participated in the program. Over 1,700 websites and 233 million URLs, or objects, were collected during the year, totaling 11.7 terabytes of data. The Internet Archive noted that 96 percent of the websites selected by students have not been archived by any other Archive-It partner, and 24 percent of the websites are not in the Internet Archive’s general archive. Examples include websites for the Iowa Farm Bureau, Women’s Adventures in Science, and How to Make a Sock Monkey. In total, 68 web collections were created – including a Dancing Guide and Historical Black College Search collection – and immediately accessible on the Archive-It website.

 

Students and teachers alike found the program eyeopening. Student comments included “choosing the websites was really fun because it let everyone be creative and really think about what teenagers enjoy today,” and “I had never thought of archiving websites, even though in this day and age we use them as much as and more than books.” Teacher Emily Patterson of George Washington High School in Charleston, West Virginia said, “I think it was certainly an enriching experience. I like that it allowed them to see and examine their lives and Internet content as history in the making.”

 

“Most of the decisions being made about what gets archived have been made by adults,” said Cheryl Lederle, educational resources specialist at the Library of Congress. “Student users are arguably one of the largest users of the Internet proportionately, and their voices weren’t being heard.”

 

The benefits of their work might not be felt for generations to come, when 21st century adolescent culture and society are being researched. However, the project has served as an informative psychological tool to some degree. “We have this image of kids just going on the Internet and cruising all these sites. The project has shown that students visit a select number of sites frequently, as opposed to browsing everything that’s out there. The websites that students put in, people can research 20 years from now.”

 

 According to Lederle, the variety in the types of sites chosen by the 10 classrooms has more to do with age than geography, meaning students in the same age groups are likely to preserve similar sites.

 

The student archive is not being widely used yet, “but by the end of this year we’ll have a total of 11 partnerships,” Lederle said. That’s “a pretty robust offering, and then we can step back and see what its value is to researchers.”

 

Check the only alternative in which the boldfaced expression does NOT add a contrastive idea to the sentence.

 

a) “even though in this day and age we use them.” (line 35)

b) “… we use them as much as and more than books.” (lines 35-36) x

c) “However, the project has served an informative psychological tool.” (lines 49-50)

d) “The student archive is not being widely used yet,” (line 61)

e) “… ‘but by the end of this year we´ll have a total of 11 partnerships.’” (lines 62-63)

 

Como vimos, as palavras even though, however, yet, but expressam contraste. A palavra yet tem outros usos. Portanto, seria bom ler bem a frase, e em caso de dúvida reler o trecho do texto. Relendo o texto,  percebemos que a palavra yet está sendo usada no seu sentido mais comum (ainda - usado em frases negativas). O arquivo dos alunos ainda não está sendo amplamente usado. A palavra que vem a seguir ‘but’ é a que faz o contraste. O arquivo do aluno não está sendo usado agora (yet), mas (but) .... Então, o yet não está fazendo um contraste e sim o but. É um advérbio e não uma conjunção.

 A opção correta segundo a banca é a letra B. Realmente, as much as não está sendo usado para expressar contraste na frase em questão. Ele está sendo usado para comparar duas coisas porque têm algo em comum. “Nós usamos os websites tanto como os livros. “As much as”  tem um segundo significado, não muito usual, que é  o de expressar contraste. Um exemplo: As much as I respect him, I still have to disagree with him on this point. Apesar de respeitá-lo, eu ainda tenho que discordar com ele nesse ponto. Nessa frase “as much as” poderia ser substituído por uma palavra como “ even though.” É importante você ler a frase e verificar se o connective está sendo usado no sentido mais corriqueiro dele ou não. Parece que até a banca escorregou nisso. A questão, na minha opinião tem duas respostas corretas a letra B e a letra D e deveria ter sido anulada.

 

 

 


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